Gründere og bedrifter tar kontakt med oss, vi tar et møte og går gjennom forretningsideen. Du kan også følge linken under og fylle ut skjema, så vil vi kontakte deg. Vi behandler alle idéer konfidensielt inntil annet er avtalt.
Dersom vi blir enige om å gå videre utvikler vi en forenklet forretningsplan sammen, og utarbeider søknad og presentasjon til opptakskomité. Før du framstilles for opptakskomitéen, arrangerer vi en «syretest» der et ekspertpanel vurderer idéen din.
3
Opptak
En opptakskomité avgjør om ideen er god nok til å tas opp i inkubatoren. Før du fremstilles for opptak, skal vi bli enige om en prinsippavtale som forteller hva Validé Haugesundregionen skal bidra med, og hva vi eventuelt skal ha igjen i form av eierandel i selskapet.
4
Investering/avtaleverk
Dersom idéen får ja i opptakskomiteen, formaliseres oppdragsavtale og eventuelt investerings- og aksjonæravtale.
5
I inkubatoren
Nå starter arbeidet! Basert på avtalen om bidrag settes det opp milepælsplan for utviklingsprosjektet. Denne følges opp løpende og er grunnlaget for samarbeidet. Normalt varer inkubatorperioden rundt 2-3 år.
6
Exit
Inkubatoren selger seg ut i trinn når ekstern kapital kommer inn. Utgangspunktet er at inkubatoren skal være på eiersiden så lenge den har noe å bidra med. Inkubatoren skal selge til markedspris, og intensjonen er at vi skal kunne investere eventuell gevinst i nye prosjekter.